Van Chiang Mai(Thailand) naar Luang Prabang(Laos) - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van erikenelkie - WaarBenJij.nu Van Chiang Mai(Thailand) naar Luang Prabang(Laos) - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van erikenelkie - WaarBenJij.nu

Van Chiang Mai(Thailand) naar Luang Prabang(Laos)

Door: erikenelkie

24 Juli 2011 | Laos, Luang Prabang

Hoi allemaal!

We zijn na Phuket dus naar Chiang Mai gegaan, in het noorden van Thailand. Wat een verschil! Phuket heeft ongeveer een half miljoen neon lichten, immens veel lady-boys, verkopers, en nep-producten, terwijl Chiang Mai zó relaxed is... We hebben in de stad een tempel-tour gelopen, geweldig veel moois gezien, en we zijn geeindigd bij een tempel die helemaal zilver is (dames mochten niet naar binnen, waarvoor excuses van de plaatselijke monnik Sapaul (die overigens zat te flirten met onze Canadese medereiziger Vanessa hihi))...

De volgende dag werden we zeer vroeg opgepikt voor de start van onze jungle-tocht. Deze tocht duurde drie dagen, en liep voornamelijk langs de rivier Mae Wang... We begonnen met een uurtje op de rug van een olifant. We hadden een tros bananen gekocht dus we waren al snel vrienden met ons beslurfde vervoersmiddel; de reis was dan ook helemaal geweldig! Daarna gingen we de bossen in, voor onze eerste jungle-wandeling... Onze gids, Souky, vertelde dat de eerste dag niet zo zwaar zou zijn: 3 uurtjes maximaal... Nou, we denken dat ze hier uren hebben van 120 minuten, want we zijn zeker 6 uur op pad geweest! Onderweg kwamen we langs schitterende watervallen, uitgestrekte rijstvelden, en door bergdorpjes waar kleine families woonden in bamboe hutten. Echt een supertocht! ’s Avonds sliepen we in zo’n bergdorp, zonder elektriciteit, met douche (als je in de rivier sprong), en een gat in de grond als ‘happy place’ (Souky zei: buikpijn is niet zo fijn, dus als dat over is ben je weer happy!)... Ons bedje (zie foto’s) was dus ook gemaakt voor mensen van 1 meter 50 lang; vanaf onze knieen staken we uit de klamboe :) ! Vlak voor het avondeten hebben we nog vissen gevangen in de rivier, die even later smakelijk boven het kampvuur werden geroosterd... De tweede dag was zo mogelijk nog gaver: we hebben bij 5 watervallen gezwommen, onderweg zagen we echt de mooiste uitzichten, en we kregen lunch in een bananenblad! Ook nog wat avontuur tijdens deze tocht... halverwege de wandeltocht kwamen we vlak na een dorp wat locals tegen, die begonnen in het Thais wat tegen onze gids te zeggen, die ons vervolgens van het pad af, door de bosjes een kleine omweg liet maken.. Bleek dat er een soort van bij-achtig beest zijn nest op ons pad had gebouwd. Als je door een van die beesten gestoken werd (wat natuurlijk zou kunnen als je zijn nest verstoort) had je nog een paar uur om vanuit de jungle naar het ziekenhuis te reizen. Werd je door twee of drie van die beesten gestoken, dan had je geen enkele tijd meer :-S. Thank God dus, voor die locals die daar toevallig voorbij komen. Ook vertelde onze gids overigens dat een van de twee slangen die we op Ko Phi Phi zagen wel degelijk giftig is en ook dodelijk kan zijn!! We voelen onszelf dan ook erg stoer nu we dit allemaal overleefd hebben :). ‘s Avonds sliepen we in het geboortedorp (3 hutjes) van onze gids Souky; hier hebben we lekker gegeten en vertelde de gids het verhaal van zijn volk: de Karen. Daarna lekker getukt, alhoewel de matrassen in de slaaphutten wel een beetje dun waren, dus we hebben nu nog de afdrukken van de bamboe stammen in onze heupen staan... De derde dag tenslotte hebben we een korte wandeling gehad (2 uurtjes), waarna we gingen raften op bamboe vlotten! Toen terug naar Chiang Mai, waar we nog het avondgebed van enkele monnikken hebben meegemaakt...

De volgende dag zijn we met de bus naar de grens met Laos gereden: Chiang Khong (uiterste noorden van Thailand). Hier hebben we geslapen in een guesthouse. Alhoewel, geslapen... Er bleek een ADHD-haan bij de buren te zitten, die vanaf half 3 ’s nachts ging kukeleku-en, en dankzij zijn mede-haan aan de overkant van de weg (die ook meedeed) hebben we tot half 9 ’s ochtends wakker gelegen! Elkie werd er zo gek van: ze ging om 5 uur rotte appels over de heg gooien (zonder succes).. Dus wij volledig brak de grens over naar Laos; we hadden al een visum dus we hoefden niet te lang in de rij te staan, maar alleen een stempel halen bij het plaatselijke lid van de communistische partij. En toen Elkie aan de beurt was voor haar stempel liet die kerel toch een harde boer in haar gezicht! Niet normaal! En hij zei niks! HAHA! Geweldig moment!!! Na alle stempels zijn we op de slow-boat gestapt richting Luang Prabang, een tocht van 2 dagen over de legendarische Mekong rivier... Laos is zo super-mooi, daar zijn we wel achter na deze bootreis! We hebben overnacht in Pakbeng, een heel klein stadje langs de rivier.

En nu zijn we dus in Luang Prabang. Deze stad staat op de UNESCO werelderfgoed lijst, en terecht. Doordat het vroeger een Franse kolonie was (Indo-Chine) zijn de gebouwen hier in een mix van Franse en Aziatische architectuur ontworpen, en dat ziet er echt prachtig uit... Ook de sfeer is goed, heel prettig hier! Gisteren zijn we alle highlights van de stad afgelopen (inclusief paleis van de vroegere koning, waar een heel armoedig bedje stond voor de koning en zijn vrouw), en vandaag zijn we naar de Kuang Si watervallen gegaan... Overmorgen gaan we verder, richting the Plain of Jars en daarna verder naar het zuiden, naar Vientiane en Pakse: Laos is de bom!!

• 24 Juli 2011 - 16:31

Wil En Ger:

hoi eric en elkie. wa maken jullie toch geweldige dingen mee hartstikke mooie verhalen en spannend. hier in holland is het 15 graden en regen wa zijn jullie toch gezegend met da goeie weer daar. groetjes wil en ger

• 24 Juli 2011 - 19:16

Dirk:

Geweldig om te lezen jullie ervaringen in Thailand. Geniet van Laos komende periode en tot Skypes!!

• 24 Juli 2011 - 19:57

Linda V Gorp:

Wat een gaaf verslag weer om te lezen! Jullie maken echt mega veel mee. Moest wel lachen om die boer, sorry Elkie! En wat een mooie foto's alweer. Geniet!
    X

• 25 Juli 2011 - 08:28

Ine:

Hallo elkie en eric, Wat maken jullie veel mee op je reis tot nu toe en daar komt alleen nog maar van alles bij natuurlijk de komende tijd. is het allemaal wel een beetje bij te houden zoveel moois en spannends? heb je ook nog tijd om het allemaal te laten bezinken of gebeurt dat wel terwijl je reist. Mooie foto's weer. wat lijkt me dat heerlijk om dat zo samen te ervaren. lekker verder genieten en tot het volgende verslag.

groetjes ine

• 25 Juli 2011 - 13:01

Thea Wiggers:

Heb weer genoten van jullie verhalen. Geweldig. Wat zien jullie veel mooie plekken op deze aarde. En dan te bedenken waar je overal nog heen gaat.
    Laat ons vooral meegenieten dmv jullie verhalen. Groetjes en nog heel veel plezier.

• 25 Juli 2011 - 21:12

De Spoekies:

Woooh.... kei gaaf samen boven op de olifant..... en allebei al een lekker kleurtje...... Hoop dat jullie het nog steeds naar jullie zin hebben..... Nog geen ruzie gemaakt???? hahahaha...... We missen jullie wel hoor....... en het duurt eigenlijk nog wel heeeeeel lang voordat jullie terug komen....., maar voor jullie vliegt de tijd misschien al wel..... geniet ervan!!!!
    Kus van ons

• 26 Juli 2011 - 08:18

'ramakers:

hoi ellie en eric,
    wat geweldig allemaal om jullie verslag te lezen ik geniet er nogwel van laat staan voor jullie en ellie die boer dat mag toch in die landen of niet ha ha ,
    geniet van al de mooie dingen die je nog tegenkomt we horen het wel weer, heel veel groetjes uit het natte nederland

• 26 Juli 2011 - 10:29

Miranda&Frank:

Hallo Erik en Elkie,

Wat hebben jullie weer een mooi verhaal geschreven! Ziet er allemaal geweldig uit.

Heel veel plezier,

Groetjes uit Sydney.

• 28 Juli 2011 - 14:29

Leoni:

Toch maar even goed dat bij die foto van Erik en de olifant staat aangegeven wie wie is, humor! Wederom super gaaf verhaal! Jullie zaten trouwens wel erg dicht bij de pot met goud ;) Bijzonder mooie foto. Enjoy!

• 29 Juli 2011 - 17:13

Teuntje:

Hee hee, super leuk verhaal weer!!!! En het blijft leuk om al die foto's te zien erbij, ik heb weer even een stukje meegereisd! ;) Liefs!!!!

• 31 Juli 2011 - 17:29

Willemien:

Hoi Elkie en Erik, ik denk soms al dat ik van alles beleef hier in Nederland maar als ik jullie verhalen lees is dat er niets bij. Wat een belevenissen en wat een mooie foto's. Wat weer betreft spannen jullie ook de kroon. Hier valt veel regen en af en toe een beetje zon. Groetjes Willemien