Nieuw Zeeland Noordereiland - Reisverslag uit Picton, Nieuw Zeeland van erikenelkie - WaarBenJij.nu Nieuw Zeeland Noordereiland - Reisverslag uit Picton, Nieuw Zeeland van erikenelkie - WaarBenJij.nu

Nieuw Zeeland Noordereiland

Door: erikenelkie

19 Oktober 2011 | Nieuw Zeeland, Picton

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: wij vinden dat jullie allemaal NU plannen moeten gaan maken (om te gaan sparen) om ook naar Nieuw Zeeland te gaan! Wat een fantastisch mooi land! En we zijn alleen nog maar op het Noordereiland geweest!

Nadat we aankwamen in Auckland, hebben we eerst daar een paar dagen doorgebracht. De stad Auckland vonden wij op zich niet heel bijzonder. Behalve dan natuurlijk het rugbystadion, maar dat komt zometeen. En natuurlijk Mount Eden, waar je uitkijkt over de stad vanaf een vulkaan, en waar Elkie een filmster uit de serie ‘One Tree Hill’ tegen het lijf is gelopen (Erik gelooft er niks van, het was volgens hem gewoon een smoesje om een knappe vent op onze camera te mogen vastleggen).

Eerst zijn we naar het noorden gereden en hebben we een nachtje doorgebracht in Port Jackson. De rit daar naartoe was abnormaal mooi. De laatste 60km van de weg loopt volledig langs de kust en je hebt daar een supermooie kustlijn, met hele mooie begroeiing. Gelukkig hadden we een stralend zonnetje toen we daar naartoe reden, dus was alles nog net iets mooier. Zie ook de foto’s. Aan het einde van die kustweg is vrijwel niets, alleen een hele mooie, rustige camping aan de kust. Je hebt hier trouwens verschillende campings. Dure campings, waar je kunt wassen, stroom hebt, en kunt koken etc. En gemeentelijke campings . Daar heb je weinig voorzieningen, meestal alleen een WC, kraantje en een BBQ voorziening. Maar die zijn dus goedkoop (en wij kunnen toch koken e.d. in de camper) en omdat het nu geen hoogseizoen is, sta je dus meestal met maar drie of vier andere campers op de camping. Zo kampeerden wij dus aan de zee, in de zon, met maar een paar andere mensen. Met een blikje Bavaria uit Lieshout, JAWEL!! Echt heel bijzonder!

Vervolgens zijn we dus weer teruggereden naar Auckland om naar de kwartfinale van het WK rugby te gaan. England tegen Frankrijk hebben we gezien. Erg leuk om mee te maken zo’n rugby wedstrijd. Gaat er niet normaal hard aan toe. Ben je keihard aan het rennen, staat er in een keer zo’n boom van een vent voor je neus, BAM! Maar goed. Heel leuk dus om mee te maken, ook de sfeer is bij zo’n WK natuurlijk erg leuk. We zaten trouwens in een vak met zowel Engelse als Franse supporters (er waren er echt heel veel overgekomen), dus dat was wel leuk voor de competitie. Wij hadden partij gekozen voor de Engelsen, omdat (a) de Fransen een ERG irritant liedje zongen (Allez les Bleus), en alleen dit liedje kenden, en (b) de Engelsman naast ons zei dat de Fransen eigenlijk geen kans maakten (always pick the winning team!)… Ook zat er gelukkig een erg aardige Nieuw Zeeland supporter voor ons die ons tijdens de rust de basisregels even heeft uitgelegd. Dus de tweede helft snapten we het een beetje, haha. Uiteindelijk won Frankrijk DIK met 20-7. Die Engelsman naast ons vond trouwens dat dat volledig aan Engeland lag; zij waren gewoon ‘poor’… Jaja.

Na de rugby wedstrijd zijn we naar het uiterste noorden gereden van het Noordereiland, Cape Reinga. Ook weer een gigantisch mooie rit (die heb je hier bijna alleen maar trouwens). Daar zijn we twee daagjes geweest en toen zijn we het binnenland in gegaan. Cape Reinga is wel echt een bijzondere plaats… Volgens het Maorisch geloof gaan alle zielen van overleden Maori’s via Cape Reinga naar het hiernamaals; dat maakte het wel echt een spiritueel bezoek. De eerste dag dat we aankwamen in het hoge noorden was het trouwens erg mistig; we konden niet eens de vuurtoren zien. Toen we de tweede dag wakker werden was het nog steeds zo mistig, wij balen, maar toch maar richting de Cape gelopen; we waren overigens de enige ukkels die het gingen proberen.. En toen we aankwamen na een half uur durende wandeling trok de mist helemaal weg en stonden we heerlijk in ons eentje in het zonnetje op dat geweldige plekje! TOP! :-)

Nog even over Nieuw-Zeeland; in het algemeen vinden we dat er in de stadjes niet zo veel te doen is, maar alle ritten op zich zijn echt een bezienswaardigheid. De natuur is hier erg gevarieerd. Je ziet ultra mooie kustlijnen, bergen, graslandschappen, meren enz. Grote delen van The Lord of The Rings zijn hier ook opgenomen om jullie een idee te geven. En enige stadje dat wij wel even een speciale vermelding willen geven is: Taumatawhakatangihangakoauauotamateaturipukakapikimaungahoronukupokaiwhenuakitanatahu! En nee, dit zijn niet wat lukraak bij elkaar gegrabbelde letters, dit is echt een plaatsje in het zuid-oosten van Nieuw Zeeland (zie foto voor het bewijs)! WHAHA! Echt te vet om dat plaatsnaam bordje te zien! Alhoewel, bordje… Dat bord was 6 meter lang! En de plaatsnaam betekent ook echt iets: The brow of a hill where Tamatea, the man with the Big Knees, who slid, climbed, and swallowed Mountains, also known as Land Eater, Played his flute to his Brother. WOW! Dat moet wel echt vet zijn, als je die man met de grote knieën bent, als er een plaats naar je vernoemd wordt! We zitten ons wel een beetje af te vragen hoe dat eruit zien, zo’n man met grote knieën. Oh ja, en mocht er iemand zijn die dit in één keer uit kan spreken, dan ontvangen wij daar graag een filmpje van.

Omdat er veel vulkanen zijn of waren hier, heb je veel heet waterbronnen. Op twee plaatsen heb je deze ook op het strand. We noemden dat de vorige keer al. Hot water beach. Echt heel erg grappig. Als je daar een kuil graaft van zo’n 40cm diep, graaf je dus een kuil met KEI heet water. Als je daar geen koud water bij doet, krijg je echt pijn aan je tenen! Vergt nog enige kunst dus om een kuil te graven waarbij je zowel een koud- als een warmwater bron aanboort, maar het is ons gelukt en we hebben dus een ochtendje samen heerlijk in onze zelf gegraven spa doorgebracht. Wel minder rustgevend dan een echte spa omdat de heet waterbronnen maar over zo’n 20m verspreid zitten en er daarom zo’n 50 (andere) idioten op dat stuk staan te graven, maar daarom niet minder leuk! :-) Overigens, gek genoeg, waren er GEEN Duitsers op dat stukje strand… Die zullen het wel te ‘heimisch’ hebben gevonden, al die mensen die gaten graven op het strand. Hihi.

Ook wel leuk om nog even iets over onze camper te vertellen natuurlijk. Jullie hebben hem al kunnen zien op een fotootje bij het vorige verslag. Het is een minibus-Mazda. Top-snelheid bergaf: 100 km/u. Top-snelheid berg-op: tussen de 25 en 35 km/u, afhankelijk van zijn humeur… Bedoeld om zowel in de slapen, rijden als koken. Dat kan ook allemaal, al is het wel een beetje klein. Soms staan we ook best wel voor lul als we weer eens op een dure camping komen waar iedereen zo’n uit de kluiten gewassen vrachtwagen heeft met WC, douche, TV, biljarttafel, zwembad met duikplank, en weten wij veel wat er allemaal in en wij daar dan tussen staan met onze uitklapstoeltjes waar onze sokken op hangen te drogen…..We hebben ook geen tafel ofzo binnenin, alleen onze bedden dus met een soort mini barretje bij het gasstel. Dus als het regent (en dat gebeurt hier soms wel), zitten we dus maar op ons bed te Yahtzeeen. Heel cosy. Maar wel even wennen dus, na al die hotels de afgelopen drie maanden. Ook het feit dat we weer moeten koken. Al is het erg fijn dat we niet meer altijd noedels hoeven te eten. Voor de lunch eten we die nog wel soms. Instant noedels. Die zijn toch wel lekker namelijk en bovendien goedkoop. Want het is hier mega duur in Nieuw Zeeland. Dat is ook wel iets waar we aan moeten wennen. Omdat we veel moeten rijden en de excursies een vermogen kosten, gaan we dus maar niet te veel uiteten en kijken we in de supermarkt goed na of we wel het b-merk hebben genomen, haha. Ook wel een beetje handig hoor, die cola van het merk ‘Budget’ (hoe origineel) kunnen we ook gebruiken als het oliepeil in onze Mazda te laag dreigt te worden… :-S

En nu zitten we dus op de ferry van het Noorder- naar het Zuidereiland. Een mooie tocht van zo’n drie uur. Ze hebben ons verteld dat het Zuidereiland nog mooier is dan het Noordereiland, dus wij hebben er erg veel zin in! En het schijnt hier ook bergachtiger te zijn, dus misschien wordt er in de komende maand het record voor de langste file achter een langzame camper wel verbroken; we houden jullie op de hoogte! Maar eerst hebben we vanavond nog een klein feestje, want we hebben vandaag 2,5 jaar verkering! :-). Dat moet gevierd worden dus met rode wijn en stokbrood met zalm en brie, iets wat we normaal gesproken natuurlijk niet kunnen betalen hier, dus we kijken er erg naar uit! Morgen weer witte bonen in tomatensaus… :)

Tot snel!

PS weet iemand waarom het New Zealand
is en niet New Sealand?

• 19 Oktober 2011 - 08:17

Ciel:

Haaai! Ik weet niet waarom het New Zealand is. Vraag het aan n local! Ben nog steeds jaloers en geniet nog steeds van de verhalen...Klinkt te mooi om waar te zijn allemaal... nog 96 dagen zag ik! Heerlijk!! xx

• 19 Oktober 2011 - 08:46

Joop & Nicolien:

Hoi Erik & Elkie,

Mooie fotoos weer deze keer!!!!!!!!
    New Zealand is de letterlijke vertaling van het door Abel Tasman ontdekte nieuwe land.
    Hij noemde het eerst Statenland maar werd later omgedoopt tot Nieuw Zeeland ter ere van ons eigen Zeeland.
    Toen het in 1840 een engelse kolonie werd is dit de engels vertaling geworden......

Groetjes van Joop & Nicolien

• 19 Oktober 2011 - 12:23

Wim:

Het moet inderdaad schitterend zijn. In het voorjaar heb ik foto's gezien die RAR daar had gemaakt toen hij er was om zijn 65e verjaardag te vieren.
    Anderen hoor ik overigens weer zeggen dat het wel prachtig is, maar dat je er nou ook weer niet zover voor weg hoeft te gaan. Maar dat zal wel jalousie zijn denk ik. Anyway, het is natuurlijk toch een hele belevenis. En zeker een wereld van verschil met jullie vorige bestemming.
    Ben benieuwd naar jullie verdere verhalen.

• 19 Oktober 2011 - 17:20

Rick:

Wat moet je nou nog zeggen als je jullie verhaal leest en dan nog de foto's...wacht even even mijn tong oprapen en mijn kwijl bij elkaar vegen..
    Guweldug..
    En gefeliciteerd met jullie halve lustrum..kan wel weer zeg geniet ernog van, maar daar trekken jullie je toch niks van aan..hihi..
    He toppers wat een gave belevenis maken jullie ervan, zelfs voor de thuis blijvers..keep it up..have fun

• 19 Oktober 2011 - 17:21

Teuntje:

Jaloers!!!!!!!! ..en heel veel plezier, geniet van al die mooie en leuke dingen daar! Liefs!

• 19 Oktober 2011 - 21:03

Wil En Ger:

hoi eric en elkie heel mooi verslag weer van new zeeland en mooie fotoos. zo te lezen en te zien is het daar wel heel anders dan in delanden waar jullie al geweest zijn mar wel verrekes mooi nog gefeliciteerd met jullie twee en half jaar verkering. groetjes wil en ger

• 20 Oktober 2011 - 06:46

Linda:

WOW wat gaaf!!! Ik ga echt wel sparen, kunnen we misschien over een jaar of 10 met kids die kant uit:-)
    Geweldig verhaal ook weer, altijd leuk om te lezen...Oja toen wij 2,5 jaar verkering hadden gingen wij naar Roompot park Beach Resort..jaja aan de zee weliswaar:-)

Heel veel reisplezier nog en we kijken uit naar jullie volgende verslag!

Groetjes Remco, linda en de kids

• 20 Oktober 2011 - 09:48

D.:

hey, leuk dat jullie het zo goed hebben daar. Maar uhm, New Zealand?
    Ik denk iets vernoemd naar ons Zeeland? Abel Tasman?

• 20 Oktober 2011 - 14:17

Ine:

hallo Elkie en Erik,

Allereerst gefeliciteerd met jullie lustrum. heb je het goed gevierd??
    Nieuw-Zeeland lijkt me erg mooi zo uit jullie verhalen te lezen en te zien aan de foto's .Lijkt me ook lekker om zo met de camper daar rond te toeren en al die mooie dingen te zien. Leuke foto trouwens van die schapu..u..u..h..h. Hopelijk zien jullie nog heel veel moois daar en kunnen wij via jullie verhalen weer mee genieten.
    Tot de volgende keer.

groetjes Ine

• 20 Oktober 2011 - 20:30

Erwin Rutten:

New Zealand of te wel Nieuw Zeeland is ontdakt door de Nederlander Abel Tasman. Vandaar de ver engelste naam.
    Ik geniet overigens enorm van jullie reisverslagen. Gefeliciteerd met jullie jubileum.
    Nog veel plezier

• 21 Oktober 2011 - 09:57

Leoni:

Blockhouse Bay!!! Te mooi! Super verhaal weer. Geniet samen!

• 23 Oktober 2011 - 10:12

Henny:

Hallo Elkie en Erik, op de eerste plaats van harte proficiat met het 2,5 jaar samen zijn. Deze vakantie heeft jullie zeker dichter bij elkaar gebracht. Nieuw Zeeland fantastisch land onlangs ook gehoord en gezien van een vriendin van mij. Wat de snelheid van het campertje betreft daar kunnen wij over meepraten. Inderdaad een lange file achter ons in de bergen in Frankrijk, maar fijn om zo te reizen toch? Geniet nog van al dat moois en tot de volgende keer.
    Groetjes Henny.

• 31 Oktober 2011 - 19:09

Rian:

Nieuw-Zeeland staat zeker op ons lijstje.
    Ik heb ook nog wel een tip voor jullie.
    Brazilië is zeker ook de moeite waard.
    Geniet er nog van.

Groetjes
    Rian

• 31 Oktober 2011 - 20:28

Willemien:

Hoi Elkie en Erik, ik liep een beetje achter met lezen maar ik geniet nog steeds van jullie verhalen. Wat zien jullie mooie dingen, hobbel mar lekker door in het campertje dan blijven jullie in ieder geval uniek. Gefeliciteerd met jullie soort van jubileum of hoe je het ook noemen wilt en ga nog maar even door met genieten van dit reizen. Veel groetjes van Willemien

• 03 November 2011 - 16:41

Leny:

Hoi Elkie en Eric,
    Het is een genoegen om de verhalen van jullie te lezen. Weer een prachtig verhaal over New Zealand. Vrienden van ons zijn van plan om volgend jaar te gaan, zij zijn heel blij met alle leuke verhalen en tips. Het lijkt me een geweldige bestemming, maar Cor wil overal naar toe maar dan met onze camper, die overigens ietsje groter is, maar niet veel. Misschien per schip vooruit sturen en wijzelf met het vliegtuig.
    Groeten en nog veel genieten en hopelijk raakt jullie hoofd niet te vol met alle indrukken.