Hué, Hoi An, Nha Trang en Mo Chi Minh City - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van erikenelkie - WaarBenJij.nu Hué, Hoi An, Nha Trang en Mo Chi Minh City - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van erikenelkie - WaarBenJij.nu

Hué, Hoi An, Nha Trang en Mo Chi Minh City

Door: erikenelkie

19 Augustus 2011 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Hallooo, daar zijn we weer! Inmiddels op een warme hotelkamer in Ho Chi Minh City!

De vorige keer hebben we jullie ‘verlaten’ in Hue. Daar zijn we twee dagen geweest. De stad Hué is op zich niet zo bijzonder. Wel heb je daar mooie bezienswaardigheden in de omgeving, zoals bijvoorbeeld een aantal tombes van oude keizers. Erg mooi om te zien. Die tombes liggen allemaal langs de ‘Perfume river’. Leuk, want dan kun je met een boot langs alle sites varen. Dit brengt ons weer op een mooi verhaal.
Extra leuk was het dat je voor een paar dollar meer (voor de rest was alles inclusief) een privé-boot kon huren. Aangezien wij na een bepaalde gebeurtenis in Thailand elke kans om niet met Chinezen op één boot te zitten logischerwijs aangrijpen, hebben wij natuurlijk voor deze optie gekozen!
Op de ochtend van de boottocht, waarop we eigenlijk met een motorbike opgehaald zouden worden, stond een oud vrouwtje voor de deur... “boa-chip”?... wij “ja”... Nou, deze dame bleek dus onze motorbike te zijn.... :-S. Met een sukkelgangetje van 2 km per uur hobbelden we dus vervolgens achter ‘granny’ aan naar de boot die in de haven op ons lag te wachten. Een kwartier later voeren we aan. Wij konden het niet geloven, Wij zaten met zijn tweeen op een (houten) boot van 8 meter lang, helemaal alleen, met drie man personeel! Echt te mooi om waar te zijn. En dat was het ook........ Na een uurtje bleek dat ze ons bij een andere tombe af hadden gezet dan in eerste instantie beloofd. Hier moesten we voor veel te veel geld op twee motortaxis naar de tombe toe (de boot kon bij deze tombe niet komen, bij alle andere wel, toevallig!). We kregen hiervoor één uur, zodat we ook de kans niet hadden om er naartoe te lopen, dat was namelijk te ver weg. Er zat dus niets anders op dat de motortaxis te betalen, terwijl ons van te voren toch echt beloofd was dat alles inclusief zou zijn. Nou ja, wij toch maar die taxis betaald, want anders konden we niet naar die tombe. Die overigens erg mooi was en zeker de moeite waard. Toen we terug kwamen op de boot (inderdaad netjes na het beloofde uur), stond daar een mooie lunch voor ons klaar. Wij: nou dat is luxe voor die prijs! Maar toch maar even vragen of het wel incusief is. Eh, nee... dat is dan 10 euro! Voor jullie informatie: dezelfde maaltijd kun je middenin de hoofdstad van Vietnam voor 2 euro kopen. Dat gingen we dus mooi niet doen. Dus wij in het Engels uitleggen aan die mensen (die net zoals de gemiddelde Vietnamees geen Engels spraken) uitleggen dat het reisbureau had gezegd dat alles inclusief was en wij dus niet gingen betalen voor dit eten. Na drie kwartier was onze boodschap uiteindelijk duidelijk en hebben we gevraagd of de boot ons terug kon brengen. Het was dus inderdaad te mooi om waar te zijn... :-S. Weer wat geleerd. Bovenstaande verhaal is overigens wel tekenend voor Vietnam. Het is een heel mooi land, met mooie bezienswaardigheden, stranden enz. maar letterlijk iedereen is erop uit om je zoveel mogelijk geld afhandig te maken... Daar moet je wel even aan wennen en mee om leren gaan. Door bijvoorbeeld niet eens naar een verkoper te kijken als hij je iets vraagt. Lastig in het begin omdat je je ‘lomp’ voelt, maar noodzakelijk omdat je anders om de drie meter een uur lang bezig bent om diezelfde verkoper duidelijk te maken dat je niets van hem wilt kopen, nee ook geen tweede zonnebril (velly velly cheap) of derde waaier als souvenir! :)

Maar goed, na dit mooie verhaal in Hué, zijn we na twee dagen verder gereisd naar Hoi An. Hoi An is een erg mooi en gezellig stadje met kleine, lage huisjes, waar de Franse architectuur nog heel goed in te zien is. Hier hebben we drie dagen rondgekeken, gerelaxed, kleren op maat laten maken (we zij benieuwd hoe lang die het volhouden, ze worden op dit moment per sea-mail naar NL verstuurd, waar ze uiterlijk in november aankomen, hahaha) en lekker gegeten en gedronken. Tapbier voor 14 eurocent per 0,25 liter!! Je hoort ons niet klagen :). Hier hebben we nog een leuk maandelijks feest meegemaakt. Bij volle maan komen vanuit de omgeving alle mensen bij elkaar. Ze doen dan langs de rivier alle electrische lichten uit en laten allemaal bakjes met kleine kaarsjes op de rivier varen, voor ‘good luck’. Erg leuk om te zien. Wij hebben natuurlijk ook twee kaarsjes te water gelaten, dus good luck voor ons de komende tijd!

Na het mooie Hoi An, zijn we met de nachtbus verder gereisd naar Nha Trang. Deze nachtbus was trouwens niet helemaal wat we ervan verwacht hadden. Nadat we in Laos nog kleine bedjes hadden in de bus, was daar hier geen sprake meer van. We zullen jullie niet vermoeien met het volgende busverhaal, kijk maar gewoon even naar de foto’s, die moeten voor zich spreken. Het enige wat we ons inmiddels wel afvragen is op ‘sleeping’ in het Vietnamees hetzelfde betekent als in het Engels, aangezien de buschauffeur om de drie seconden (zonder overdrijven) toeterde naar weten wij veel wat en geen enkele busganger dus waarschijnlijk echt een oog heeft dichtgedaan die nacht....

In Nha Trang hebben ze de mooiste stranden van Vietnam. Hier hebben we dan ook drie dagen lekker niets gedaan, behalve heerlijk lui in de zon liggen, beetje zwemmen in de mega heldere turquoise zee en boekjes lezen... halleluja!

Na die drie dagen zijn we weer in de nachtbus gestapt naar Ho Chi Minh City (geen getoeter deze keer, maar opengebroken wegdek met zandbobbels en stenen, resulterend in hetzelfde aantal uren slaap, het is ook altijd wat), waar we weer terugkomen op die eerdergenoemde, warme hotelkamer waar we nu dit verhaal aan het schrijven zijn.

Ho Chi Minh City, oftewel Saigon is trouwens enigzins vergelijkbaar met Hanoi. Mega drukke stad, met bizar verkeer (het Vietnamese woord voor oversteken is kamikaze denken wij), héél veel mensen, veel winkeltjes en plastic stoeltjes om te eten op straat. Erg leuk om te zien!

Dit is onze laatste nacht hier. Morgen vertrekken we met een georganiseerde toer naar de Mekong Delta, waar de Mekong-rivier uitmondt in de zee. Schijnt erg mooi te zijn met drijvende markten, drijvende dorpjes en mooie rijstvelden en fruitplantages. De toer duurt twee dagen, de dag daarna gaan we met de slowboat naar Cambodja.

Vanuit daar weer meer nieuws! We hebben overigens via NU.NL en de mamsen en de papsen begrepen dat het weer in NL echt niet tof is. Mooi voor ons, we hebben dus een goed jaar uitgekozen voor onze trip, minder leuk voor jullie natuurlijk. We hopen dat daar snel nog wat verbetering in komt voordat de herfst alweer in aantocht is.

Tot snel vanuit Cambodja!

• 19 Augustus 2011 - 16:49

Thijs:

Vanavond franje Duijts in O op de boeskool, bier 2,5 euro voor 0.2 l maar wel zon! Enjoy!
    X

• 19 Augustus 2011 - 20:41

Robert En Natalie:

he weer leuk om weer wat te lezen over jullie.Maar Erik beetje teleurgesteld dat je braadworsten zonder mij aan het eten bent:).
    ff een update over het weer het is nu 25 graden en de zon schijnt (mag wel na 5 weken zure regen op onze tere huidjes )

Veel plezier
    Grt Robert en Natalie

• 19 Augustus 2011 - 20:47

Ine:

Hallo elkie en Erik,

Ik mis jullie op de foto bij de ochtendgym! Wat een tegenstellingen, die mooie ruime stranden en dan HCMC. maar wel mooi om dat alles mee te maken en fijn dat je niet overal het onderste uit de kan hoeft te betalen. Geniet er lekker verder van en tot het volgende verhaal. groetjes Ine

• 20 Augustus 2011 - 08:28

Rick:

Hee volwaardige bussers..het weer is daar inderdaad beter dan hier...hoop dat jullie lucky kaarsjes ook een beetje doorwerken naar hier...maar dan pas vanaf de derde week van september..wil wel beter weer hebben als ik op vakantie ben dan de achterblijvers in nederland..hihi...
    Heeeeel veel plezier (en loempias) in Vietnam...geniet ervan en van elkaar..

• 20 Augustus 2011 - 11:48

Teuntje:

Oh die zee! Ziet er echt heerlijk uit! Het weer is hier inderdaad niet echt om over naar Vietnam te schrijven.. maar als ik een beetje in jullie verhalen en foto´s weg kan dromen is het net of ik ook zomervakantie heb! :D Tot het volgende avontuur!
    Liefs!!

• 22 Augustus 2011 - 05:27

Henny:

Hoi Elkie en Erk. Reactie op 31-07 en 19-08. Wat was het toch weer een genot om deze ervaringen van jullie te lezen. Het is zo mooi beschreven zodat je helemaal in de sfeer komt. Tja, het tijdsaspect is heel anders als hier daar worden jullie regelmatig mee geconfronteerd. De foto's erg zijn mooi en sprekend. Liefs van Henny en Jan.

• 22 Augustus 2011 - 09:10

Hans:

Wa zidde gij? 14 cent voor een biertje....
    Je hebt er toch wel twee genomen zeker!? Profiteren zeg ik.
    Leuk om e.e.a. weer te lezen.
    Veel plezier nog!