Mekong delta, Cambodja en darm-amoebe - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van erikenelkie - WaarBenJij.nu Mekong delta, Cambodja en darm-amoebe - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van erikenelkie - WaarBenJij.nu

Mekong delta, Cambodja en darm-amoebe

Door: erikenelkie

28 Augustus 2011 | Cambodja, Khett Siem Reab

Hallo, daar zijn we weer! Dit keer vanuit Siem Reap in Cambodja. De vorige keer dat we jullie schreven stonden we op het punt om te vertrekken naar de Mekong delta. Hier hebben we een georganiseerde toer van twee dagen gedaan waarin we naar een floating market zijn geweest, een bijenboerderij, een rijst-noedel fabriek, een rijst-candy fabriek en nog een aantal van deze boerderijen en fabrieken. Erg leuk om te zien hoe ze al die dingen maken die wij al meerdere malen in de winkel of op ons bord hebben zien liggen. De Mekong was ook hier weer erg mooi en BREED! Niet normaal.....

Op de derde dag van de toer zouden we met de slowboat naar Cambodja gaan. Eerst hadden we ’s ochtends (heel) vroeg nog twee excursies en daarna vertrokken we. Het eerste stuk gingen we met de speedboat. Vlakbij de grens moesten we stoppen om de vereiste stempels en het visum op te halen. Dit zou een vrouw voor ons doen die zei dat ze de gids was. Duurde een half uurtje, drie kwartier zei ze.... De twee uur daarna hebben we in spanning af zitten wachten of ze inderdaad wel een gids was en wij ons paspoort nog ooit terug zouden zien. Gelukkig was dat wel het geval en konden we na twee uur de slowboat op. Was niet echt wat we ons er van voor hadden gesteld... (zie foto).. Maar zoals we gewend zijn inmiddels, bleek de tocht op de slowboat ook helemaal geen acht uur te duren, maar waren de plannen gewijzigd en na anderhalf uur op de boot werden we, zoals gewoonlijk met teveel bagage en teveel mensen, in een minibus gepropt die ons vervolgens naar Phnom Penh bracht.

Hier zijn we drie dagen geweest. Een van die dagen zijn we naar Tuol Sleng geweest, ook wel S-21 genoemd. Een school die tijdens het regime van de rode Khmer omgebouwd is tot gevangenis en waar 17.000 mensen gevangen zijn gehouden .... maar 7 van deze 17.000 mensen hebben het overleefd....oef. In de gevangenis is een groot deel van de cellen nog bewaard zoals ze toen waren. De gevangenen zaten in hokjes van 80cm bij 2 meter. Ze mochten er niet uit, mochten niet praten met andere gevangenen en kregen alleen twee keer per dag en waterig soepje met wat rijstkorrels erin te eten zodat ze nog maar net in leven bleven. Omdat de rode Khmer graag bijhield hoeveel mensen ze vermoordden, zijn er van alle gevangenen foto’s gemaakt die daar nu tentoongesteld zijn in de grotere cellen... ook is er veel beeldmateriaal van uitgemergelde gevangenen die nog net leven en tot de dood gemartelde gevangenen... Echt heel gruwelijk om te zien. We waren er behoorlijk van onder de indruk.
De gevangenen werden overigens niet in Tuol Sleng vermoord, maar op andere plekken, het merendeel op de Killing Fields, vlakbij Phnom Penh. Hier zijn we een dag later naartoe gegaan. Op deze velden, van ongeveer twee hectare groot, zijn in de tijd 129 massagraven gevonden, met daarin bijna 9000 skeletten. De gaten in de grond waar de massagraven hebben gezeten zijn nog steeds te zien en in de tentoonstellingsruimte zijn ook weer veel foto’s te zien en een video met beelden uit die tijd waarin de graven te zien zijn toen ze nog gevuld waren met skeletten. Bij de ingang van de Killing Fields is ter herinering aan wat er ooit gebeurd is een gedenktoren gebouwd waarin de gevonden botten en schedels bewaard worden. Ook weer erg heftig om te zien en totaal niet voor te stellen wat hier in die tijd is gebeurd. Vooral niet omdat een deel van de leiders nooit gestraft is.....

Na deze heftige dagen in Phnom Penh, zijn we met de (vrij goede :-)) mini bus verder gereisd naar Siem Reap, waar we nu zijn. Daar zijn de tempels van Angkor Wat, ook wel het achtste wereldwonder genoemd. Hier is zoveel van bewaard gebleven dat je er meerdere dagen rond kan kijken. Wij hadden nog ruim te tijd, dus hebben besloten om drie dagen te gaan en steeds een ander deel te bezoeken. Eergisteren hebben de de eerste tempels bezocht. Deze zijn in een woord ‘schitterend’! Echt heel heel erg mooi om te zien. We zullen er een foto van bij doen. Hopelijk kan die enigzins weergeven hoe mooi het daar in het echt is. De titel achtste wereldwonder is in ieder geval nu al op zijn plaats vinden wij!

Wat iets minder leuk was, is dat Elkie halverwege de eerste tempel-dag koorts kreeg en zich steeds iets minder lekker voelde... Erg vroeg naar bed die dag dus in de hoop dat het de volgende ochtend over zou zijn, maar helaas... Nog steeds slap, koorts, hoofdpijn en buikpijn. Gisteren voor de zekerheid daarom maar even naar het (gelukkig erg schone) internationale ziekenhuis gegaan om uit te sluiten dat het malaria was... Twee uur later en 440 dolar (!!), wat bloed en nog wat andere, niet nader te noemen, donaties lichter :-), werd duidelijk dat het geen malaria was, maar een darm-bacterie... een of andere amoebe, wat Erik natuurlijk meteen aangegrepen heeft om hier mijn nieuwe koosnaam van te maken :-S ...
Balen dus omdat Elkie nu om het kwartier mega buikpijn heeft en dus al twee dagen in en rond het bed doorbrengt.. Voordeel is dat we gelukkig net in een erg mooi, schoon, luxe en goedkoop hotel zitten en we toch wat extra tijd over hadden, zodat we hier wat langer kunnen blijven en toch alles kunnen zien wat we gepland hadden en ook nog wat tijd over hebben om de verzekering in NL te vragen om ons alsjeblieft die 440 dollar terug te betalen :-S. We hebben hier ook een zwembad, dus das ook weer fijn voor Erik die zich daar dan een beetje kan vermaken.... tussen het sinaasappels brengen door uiteraard!

Nou, tot de volgende keer, met hopelijk weer beter nieuws en een amoebe-vrije Elkie! :-)

• 28 Augustus 2011 - 09:20

Wil En Ger:

da was weer een mooi reisverslag vanuit cambodja wel klote da elkie ziek was en da het duur was in het ziekenhuis we wensen elkie beterschap. groette van wil en ger

• 28 Augustus 2011 - 09:29

Leoni:

Aan de schijt, aan de schijt.... Beterschap Elkie! Wederom boeiend reisverhaal. Enjoy!

• 28 Augustus 2011 - 09:31

(tante)ingrid Haha:

Gerum, wa moeten jullie toch allemaal meemaken, maar ja wel weer een ervaring rijker straks, is 440 dollar nie een beetje heel duur voor wa bloed prikken??? (voor daar dan, lijkt me).
    Zag alleen nog geen foto van die tempel, komt nog misschien en van de ""killing fields" of mocht je daar niet fotograferen....

• 28 Augustus 2011 - 09:32

Rick:

Wow El, das niet tof..ik dacht dat je tegen alles was ingeent? Geef je nou nog meer licht in het donker?
    Nee echt balen, hoop dat het snel weer beter met je gaat en dat zoiets niet nog meer gaat gebeuren , bij beide niet uiteraard..
    Ik vraag me wel af hoe jullie al die bezienswaardigheden allemaal hebben gevonden zeg..zoveel dingen..errug knappe voorbereiding..
    Rust nog effe lekker uit en weer , vrolijk en fit, lekker verder genieten..
    Knuffel uit een koel nederland...op naar een warm Florida..
    Have fun
    X

• 28 Augustus 2011 - 09:48

Vera:

Elkie heel veel beterschap!!!! De fotos zijn overigens weer prachtig!

Groetjes Vera

• 29 Augustus 2011 - 06:53

Hans:

Amoebe..... Mooi woord he Erik!
    Beterschap Elkie!
    Keep on writing the good stories!
    Groeten
    Hans

• 29 Augustus 2011 - 17:06

Ine:

Hallo elkie en Erik,

Mooie verhalen en foto's weer. Wel eng al die schedels, maar lijkt me ook wel indrukwekkend. Elkie beterschap met je darminfectie hopelijk is het snel weer over. Gelukkig maar dat jullie toch nog wat tijd over hadden, kun je lekker even uitzieken in het hotel!
    Veel plezier voor het vervolg van jullie reis, ben benieuwd naar de volgende verhalen.
    groetjes Ine

• 29 Augustus 2011 - 20:27

Henny:

Hoi Elkie en Erik,
    Jullie leren wel schakelen en je verwachtingspatroon bijstellen. Lijkt mij niet altijd gemakkelijk. De ervaring in Phom Penh moet inderdaad veel indruk hebben gemaakt. Maar Elkie dat jij nu ziek bent is wel heel vervelend, laat je maar lekker verwennen door Erik. Weer bedankt voor jullie verslag en de mooie foto's.
    Liefs Henny en Jan natuurlijk.

• 31 Augustus 2011 - 08:56

Laura:

Heel veel beterschap Elkie!! Lijkt me geen pretje... En Erik bedenk even een nieuw koosnaampje voor haar, amoebe is zoooo goor... Take care! kus xxx

• 31 Augustus 2011 - 14:37

Teuntje:

Hee Amoebe en Erik! ;P Klinkt weer super! ..afgezien van buikpijn en ziek zijn dan! Maar van de andere kant hoort dat er toch ook weer een beetje bij he, zo tijdens een wereldreis! Veel beterschap iig en vooral weer heel veel plezier!!! Liefs!!

• 02 September 2011 - 07:33

Ramakers :

hoi erik en ellie', het was weer een geweldig reisverslag en ellie hopelijk ben je inmiddels weer opgeknapt en wat geweldig lied ik was helemaal ontroerd en heel lief van jullie dat je op deze manier aan mij gedacht hebt om nooit te vergeten en met carnaval zullen wij er weer lekker tegenaan gaan, heelveel liefs en geniet er maar van xxxxxxxx

• 02 September 2011 - 19:54

Wim:

Dat wordt volgend voorjaar met oud-collega's een boeiende avond als we weer een reunietje (kunnen) organiseren. Wat een verhalen en belevenissen.
    Nog veel plezier en pas op voor vieze beestjes!

• 10 Januari 2012 - 08:39

Naomi:

Hallo Erik en Elkie, nav mijn zoekopdracht naar buikpijn+cambodja kwam jullie verslag er uit rollen. Wat Elkie heeft gehad klinkt eigenlijk precies als waar ik nu last van heb. Ben al 3 dagen onder de pannen nu en zou heel graag willen weten of jij medicijnen heb gekregen voor de amoebe. Het is al even geleden zie ik, maar goed kan het altijd proberen! Alvast bedankt!!
    naomi_klooster@hotmail.com

• 14 Juni 2012 - 07:31

Willempelupessy:

doet mij weer denken toen ik in 1993 voor 6 maanden met een vredesmissie in thampok gewerkt heb met het korps marinierS.
    het verhaal en de belevenissen zijn fantasties?
    door een amoebenstam die ik daar heb opgelopen heb ik in april 1994 op curacao een amoebenaanval gehad met gevolg een hersenbloeding waardoor ik linkszijdig geparaliseerd ben. DUS ELKIE JE HEBT ONTZETTEND VEEL GELUK GEHAD. ER ZIJN OOK AGRESSIEVE AMOEBEN STAMMEN DIE DODELIJK ZIJN....

AMATOO..........

WILLEM PELUPESSY...(curacao)